Forsikringen omfatter og gir erstatning ved følgende hendelser:
a) Sykdom/sykmelding
b) Arbeidsledighet/permittering (gjelder ikke for selvstendig næringsdrivende)
c) Sykehusinnleggelse (gjelder kun for selvstendig næringsdrivende)
d) Kritisk sykdom
e) Dødsfall
Hvis du ønsker utfyllende informasjon om bestemmelsene som gjelder for forsikringen og eventuelle begrensinger i dekningene nevnt ovenfor, anbefaler vi at du ser igjennom vilkårene.
For sykdom, arbeidsledighet og sykehusinnleggelse beregnes erstatning per dag og utgjør 1/30 del av månedlig ytelse (månedlig terminbeløp på hendelsesdato). Erstatningen gis månedlig etterskuddsvis i inntil 12 måneder per forsikringstilfelle, og totalt for til sammen 36 måneder i forsikringstiden. Forsikringsselskapets ansvar er begrenset til maksimalt 15 000 kroner per måned.
Ved kritisk sykdom og dødsfall utbetales det erstatning tilsvarende utestående balanse. Forsikringsselskapets ansvar er begrenset til maksimalt 750 000 kroner.
Ja. Dersom du ikke sender inn søknad om erstatning innen 12 måneder fra og med hendelsesdatoen mister du retten til erstatning. Vi anbefaler derfor at du sender inn søknad så raskt som mulig.
Vi har som mål å sende deg svar så raskt som mulig når du har sendt inn søknad. Saksbehandlingstiden kan imidlertid trekke ut i tid hvis vi mangler dokumentasjon for søknaden din - det er derfor viktig at du sender inn eventuelle tilleggsopplysninger som vi etterspør. I noen tilfeller kan det også være behov for å innhente opplysninger fra tredjeparter. Søknader om erstatning ved kritisk sykdom og dødsfall tar gjerne noe lengre tid fordi disse søknadene må vurderes direkte av forsikringsselskapet.
Erstatningen utbetales til Nordea Finans for godskriving av utestående balanse, jf. bestemmelsene i vilkåret. Det utbetales ikke erstatning direkte til forsikrede.